szerszam-az eletunk

Az akkumulátor töltők létjogosultsága!

2020.01.14

Veled is előfordult már, hogy pont a legrosszabbkor merült le az akksi a kocsidban, vagy a motorkerékpárodban? Akkor minden bizonnyal benned is felmerült, hogy beszerezz egy akkumulátor töltőt. 

 Na de, mégis van- e létjogosultsága? 

  • Nem egyszerűbb csak pár évente újat venni? 
  • Mégis milyen márkát válasszak?
  • Rajta hagyhatom a töltőt az akkumulátoron?

Ha ezekre a kérdésekre nem tudod a választ, akkor olvasd el rövid összefoglalónkat, melyben a legfontosabb kérdésekre adunk választ Neked.

Más-más akkumulátor típusukhoz különböző akkutöltőt kell vásárolni vagy van olyan, ami mindenre használható?

Elektromotorok működtetéséhez úgynevezett járműhajtó vagy meghajtó akkumulátorok szükségesek, melyeket huzamosabb időn (órákon) keresztül névleges kapacitásukig mélyen lemerítjük.

A belsőégésű motorral szerelt (benzin, diesel) gépkocsikban pedig indító akkumulátorokat használunk, csak néhány másodpercig üzemeltetjük. Ezt követően már a generátor termelte áram látja el az autónk villamos fogyasztóit és menet közben tölti az akkumulátort. Ezen belül is vannak gondozást igénylő (WET) és karbantartásmentes (AGM, GEL) akkumulátorok.

Egyes töltők csak bizonyos akkumulátor típusokhoz használhatók.

A jó hír! Már létezik olyan akkutöltő, mely több akku típusra egyaránt használható.  

Hallottam a szulfátosodásról. Ez akkor lép föl mikor túlmerül az akkumulátor? 

Az akkumulátor használata közben kisütéskor keletkezik a primer (elsődleges) szulfát, amely feltöltéskor eltűnik a lemezekről. Ez nem veszélyes az akkumulátor élettartamára nézve, a működésével jár.

Lassú kisütésnél - azaz tároláskor vagy ritka használat mellett, amikor az akkumulátorunk tartósan nincs feltöltött állapotban - képződik a szekunder, azaz másodlagos szulfát, amelyet visszaoldani már nem lehet. Az akkumulátorok szulfátosodása akkor indul meg, amikor az akkuk elektrolit sűrűsége 1,225g/cm3 alá esik. 

Az akkumulátorok önkisülése során fellépő szulfátosodás tönkreteszi az akkumulátort, az töltést utána már nem bír felvenni. Ez ellen karbantartással, azaz töltött állapotban tartással lehet védekezni.


Akkor most állandóan töltőn kell hagyom az akkumulátort?

Mielőtt válaszolnánk, nem árt egy kicsit szakmai oldalról megközelíteni a kérdést. Az akku leromlása általában szélsőséges időjárásban történik (hideg tél, forró nyár).

A hideg sufniban, vagy garázsban hagyott akkuban a diffúzió lelassul és folyadék elektrolit rétegződésnek indul, így az alsó réteg töményebbé válik és a sav intenzíven marja a cellákat. 

A felső rétegben, ahol kisebb töménységű az oldat, ott megnövekszik a szekunder szulfátosodás valószínűsége. Ha az akkumulátort ilyenkor az elektrolit "elkeverése" nélkül használjuk, a felső részek még részlegesen mélykisülésbe is kerülhetnek.

Mit tehetsz ellene?
A téli pihenő alatt, hetente-kéthetente nem árt jó alaposan "felrázni és megmozgatni" téli álmukból! Sajnos ez elkerülhetetlen, annak érdekében, hogy megóvjuk az akkumulátorunkat.

Akkumulátor ellenőrzése, tesztelése

Hallottam a csepptöltésről. Mire jó?

A csepptöltés (float charging) kb. 13,4V-os töltőfeszültséggel és alacsony (többnyire 1 amper körüli) töltőárammal kímélve tölti az akkumulátort. Ezzel az utolsó lépcsővel az akkumulátor töltöttsége eléri vagy megközelíti a 100%-os értéket. A csepptöltés ideje alatt az akkumulátor nem melegszik és a töltöttségi szintje közel 100%-os marad hosszú idejű pihenés alatt is.A ritkán használt gépkocsi vagy motorkerékpár akkumulátorokat szinten tartja.


Bízunk benne, hogy rövid összefoglalónkkal már könnyebben kiigazodsz az akkumulátorok és töltők világában. 

Amennyiben még részletesebb információra lenne szükséged, kattints a " Megnézem a töltőket" menüpontra, ahol elolvashatod Benton Iceman 5.0 12V akkutöltőről írt független véleményeket is.

Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el